نمودار زير سطوح مختلف يادگيري در حيطه شناختي

را به همراه برخي از افعال رفتاري هر سطح نشان مي‌دهد:

سطح يادگيري

فرآيند شناختي

افعال رفتاري

دانش (دانستن)

Knowledge

فراگير بتواند آنچه را فراگرفته به خاطر آورد و عينا بازگو نمايد

نام ببريد- بنويسيد- نام‌گذاري كند- نشان دهد- تعريف كند- بيان كند

درك و فهم

(فهميدن)

Comprehension

فراگير بتواند آنچه را فراگرفته است به زبان خود و با استفاده از كلمات و جملاتي كه خودش مي‌سازد بيان كند

توضيح دهد- دليل آورد- ترجمه كند- تفسير كند- پيش‌بيني كند- خلاصه كند- تغيير دهد

كاربرد

(به كار بستن)

Application

فراگير بتواند آنچه را فراگرفته در زندگي روزمره و در شرايط نو مورد استفاده قرار دهد.

بكار برد- اندازه‌گيري كند- رسم كند- محاسبه كند- آزمايش كند- آزمايش كند- حل نمايد

تجزيه و تحليل

Analysis

فراگير بتواند اجزا و عناصر تشكيل‌دهنده يك مطلب، پديده، موضوع و يك شي را به اجزاي تشكيل‌دهنده آن مجزا كرده و روابط بين اجزا و عناصر را مشخص نمايد

مشخص كند- متمايز سازد- مقايسه كند- تفاوتها و شباهتها را مشخص كند- با نمودار نشان دهد

تركيب

Synthesis

فراگير بتواند اجزا و عناصر را به طرز نو و جديدي تلفيق نموده، مطلب، پديده، طرح و .... جديدي به وجود آورد.

راه‌حل ارائه دهد- تدوين كند- انشا بنويسيد- بازنويسي كند- طراحي كند- رسم كند- طبقه‌بندي كند- سازمان دهد

ارزشيابي

Evaluation

فراگير بتواند با توجه به ملاكهاي مشخصي ذرباره ارزش مطالب، پديده‌ها، افكار، راه‌حل‌ها و ... به قضاوت و داوري آگاهانه بپردازد

اظهارنظر نمايد- نتيجه‌گيري كند- نقد و بررسي كند- مقاله انتقادي بنويسد- ارزيابي كند