سطوح مختلف يادگيري
نمودار زير سطوح مختلف يادگيري در حيطه شناختي
را به همراه برخي از افعال رفتاري هر سطح نشان ميدهد:
سطح يادگيري |
فرآيند شناختي |
افعال رفتاري |
دانش (دانستن) Knowledge |
فراگير بتواند آنچه را فراگرفته به خاطر آورد و عينا بازگو نمايد |
نام ببريد- بنويسيد- نامگذاري كند- نشان دهد- تعريف كند- بيان كند |
درك و فهم (فهميدن) Comprehension |
فراگير بتواند آنچه را فراگرفته است به زبان خود و با استفاده از كلمات و جملاتي كه خودش ميسازد بيان كند |
توضيح دهد- دليل آورد- ترجمه كند- تفسير كند- پيشبيني كند- خلاصه كند- تغيير دهد |
كاربرد (به كار بستن) Application |
فراگير بتواند آنچه را فراگرفته در زندگي روزمره و در شرايط نو مورد استفاده قرار دهد. |
بكار برد- اندازهگيري كند- رسم كند- محاسبه كند- آزمايش كند- آزمايش كند- حل نمايد |
تجزيه و تحليل Analysis |
فراگير بتواند اجزا و عناصر تشكيلدهنده يك مطلب، پديده، موضوع و يك شي را به اجزاي تشكيلدهنده آن مجزا كرده و روابط بين اجزا و عناصر را مشخص نمايد |
مشخص كند- متمايز سازد- مقايسه كند- تفاوتها و شباهتها را مشخص كند- با نمودار نشان دهد |
تركيب Synthesis |
فراگير بتواند اجزا و عناصر را به طرز نو و جديدي تلفيق نموده، مطلب، پديده، طرح و .... جديدي به وجود آورد. |
راهحل ارائه دهد- تدوين كند- انشا بنويسيد- بازنويسي كند- طراحي كند- رسم كند- طبقهبندي كند- سازمان دهد |
ارزشيابي Evaluation |
فراگير بتواند با توجه به ملاكهاي مشخصي ذرباره ارزش مطالب، پديدهها، افكار، راهحلها و ... به قضاوت و داوري آگاهانه بپردازد |
اظهارنظر نمايد- نتيجهگيري كند- نقد و بررسي كند- مقاله انتقادي بنويسد- ارزيابي كند |